Kospekt przeznaczony jest dla uczniow z lekkim upośledzeniem umysłowym. Wykorzystanie samodzielnie wykonanej przez nauczyciela prezentacji na komputerze pozwala w sposób ciekawy, atrakcyjny dla ucznia naświetlić istotne treści dotyczące danych zajęć.
klasa: III szkoła podstawowa specjalna
Temat ośrodka okresowego: Zmiany zachodzące w przyrodzie. Temat ośrodka dziennego: Barwy pór roku.
Cele ogólne: • Dostrzeganie zmian w przyrodzie, • Wzbogacanie słownictwa związanego z przyrodą, • Kształtowane wrażliwości na piękno przyrody, • Przedstawianie za pomocą środków plastycznych kompozycji barw.
Cele szczegółowe, uczeń: • Wymieni pory roku i określi ich barwy, • Wskaże różnice i podobieństwa między barwami pór roku, • Wykorzysta tekst do przedstawienia zmian w przyrodzie, • Prawidłowo uzupełnia tekst z lukami, • Zna i rozpoznaje figury geometryczne, • Potrafi pogrupować figury według kolorów, • Nazywa kolory ciepłe i zimne, • Potrafi rozpoznać barwy ciepłe i zimne w swoim otoczeniu, • Utworzy pracę plastyczną w kolorach ciepłych i zimnych, • Umie mówić o swoich odczuciach i wrażeniach.
Cele rewalidacyjne: • ćwiczenia w mówieniu – właściwe nazywanie barw, • kształcenie percepcji wzrokowej, ćwiczenia spostrzegawczości, • ćwiczenia manualne, usprawniające właściwe funkcjonowanie ręki podczas malowania.
Metoda ośrodków pracy z uwzględnieniem metod: - słownych: pogadanka, formułowanie odpowiedzi na pytania, - oglądowych: pokaz, ilustracje, ćwiczenia na obrazkach, - ćwiczeń praktycznych: praca na indywidualnych kartach ucznia, ćwiczenia rozwijające sprawność manualną,
Formy pracy: zespołowa, indywidualna praca dziecka w czasie wykonywania niektórych ćwiczeń samodzielnych pod kierunkiem nauczyciela, grupowa.
Środki dydaktyczne: tablica obecności, kalendarz pogody, ilustracje, prezentacja na komputerze, karta pracy, koło barw, farby plakatowe i akwarelowe, bloki, figury geometryczne, napisy do słowniczka, zdania do uzupełniania, zagadki, wiersz, Płyta z nagraniem muzyki A. Vivaldiego ,,Cztery pory roku”.
Przebieg zajęć
1. Zajęcia wstępne:
- powitanie z dziećmi, - przypomnienie dnia tygodnia – utrwalenie pojęć; dziś, wczoraj, jutro, - prawidłowe wypowiadanie nazw poszczególnych dni, podział wyrazów na sylaby, - tablica obecności ( dyżurny przypomina symbole obecności dzieci na zajęciach) – proste obliczenia matematyczne, przeliczanie ile jest dziewczynek, ilu chłopców, porównywanie za pomocą znaków , =, - kalendarz pogody – krotka rozmowa na temat pogody za oknem, umieszczenie odpowiedniego obrazka w kalendarzu pogody, - przypomnienie aktualnej pory roku i pozostałych pór roku, - zabawa ruchowa związana z porami roku ,,Jak witamy pory roku?” ( ćwiczenia ruchowe, wyklaskiwanie, wystukiwanie rytmu), - podział uczniów na cztery grupy – zadaniem każdej z nich jest zapisanie rozwiązania zagadki na przygotowanych kartonikach, - przyczepienie napisów do tablicy i zapowiedź tematu: Barwy pór roku.
Wiosna Jaka to pora roku rozrzuca zieleń wokół. kaczeńce złoci na łąkach i słucha pieśni skowronka?
lato Słońce przygrzewa, zboże dojrzewa, lipa pokryta kwiatem. Kiedy to bywa? Jesień
Co to za pani w złocie, czerwieni, sady maluje, lasy przemieni? A gdy odejdzie gdzieś w obce kraje, śnieżna zawieja po niej nastaje. Zima Przyjechała pani z kraju dalekiego. Biała suknia na niej z puchu srebrzystego. Błyszczą białej pani gwiazdki na sukience. Niesie biała pani choinkę na ręce.
2.Praca poznawcza – obserwacja i kojarzenie:
- Prezentacja na komputerze – Barwy pór roku -
Po uruchomieniu pokazu na monitorze ukazuje się napis:
BARWY PÓR ROKU – PREZENTACJA
Po kliknięciu myszką na monitorze ukazują się zdjęcia krajobrazów przedstawiające pory roku, charakterystyczne barwy, podpisy. Przejścia slajdów są losowe. Prezentacji towarzyszy muzyka A. Vivaldiego - ,,cztery pory roku”. Potem zdjęcia z krajobrazami o barwach ciepłych i zimnych wraz z odpowiednimi podpisami. Na zakończenie prezentacji ukazują się kolejne dwa zdjęcia przedstawiające piękno barw tzw. ,,gra kolorów”.
- obserwacja i omówienie ilustracji przez uczniów, obserwacja dowolna i kierowana, nazywanie pór roku, barw charakterystycznych, nazywanie kolorów, kojarzenie, - zaznaczenie na kole barw tych kolorów, które są dominujące w danej porze roku, - przyczepienie do tablicy kartoników z dwoma określeniami: kolory ciepłe, kolory zimne, - nazywanie kolorów tymi określeniami, - podział figur geometrycznych na dwa zbiory – kolory ciepłe i zimne ( praca w grupach), - przypomnienie poznanych już kształtów i nazw figur geometrycznych, - zabawa ruchowa – tworzenie figury geometrycznej ze swoich ciał, - podanie przykładów barw ciepłych i zimnych w najbliższym otoczeniu (klasa, podwórko, plac zabaw, park), - praca samodzielna – uzupełnianie tekstu z lukami:
Barwy wiosny to: ............................................................................................ Barwy lata to:.................................................................................................. Barwy jesieni to: ............................................................................................. Barwy zimy to: ................................................................................................ Każda pora roku jest........................................................................................
- zabawa dydaktyczna –odgadywanie przedmiotów z klasy po kolorach, opis koleżanki lub kolegi kolorami jego ubrania. - zaznaczanie na własnym kole barw ciepłych i zimnych.
3. Ekspresja.
- odczytanie przez nauczyciela wiersza J. Pollakówny pt. ,,Malowanie”
Co będzie na tym obrazie? Na razie kładę kolory i linie. Niebieska rzekła płynie zwinnie, wtem żółte słońce wpada do rzeki i zaraz las wyrasta zielony, wielki. Czerwony mak ma niebo błękitne nad głową. Spojrzę — i słońce zachodzi złoto i fioletowo, a kiedy żółty kolor z czerwonym połączę, pomarańczowe kule rozsypię po łące. Pomarańcze na łące? I gdzież to być może? — Na obrazku. Gdy jestem w różowym humorze.
- przypomnienie przez uczniów kolorów, o których jest mowa w wierszu, - malowanie farbami dowolnej pory roku z uwzględnieniem barw ciepłych i zimnych.
4. Zajęcia końcowe. - omówienie prac przez poszczególnych uczniów, - dokonanie podziału prac na pory roku i prezentacja na tablicy, - dokonanie podziału prac na barwy ciepłe i zimne i prezentacja na tablicy, - urządzenie wystawy prac dzieci, - rozdanie kółek – uczniowie zamalowują kółka ulubionym kolorem ( koło jako ocena pracy uczniów), - podanie pracy domowej – porządkowanie karty pracy.
Barwy ciepłe Barwy zimne
- pożegnanie z dziećmi.
Opracowała: mgr Bożena Friedrich nauczyciel nauczania zintegrowanego Szkoła Podstawowa nr 3 w Pszowie
|